Elk idee biedt input voor een les van circa 20 minuten. Er staan soms ook tips voor een uitgebreidere variant. Het lesidee is een voorzet, uiteraard kun je alles naar eigen inzicht aanpassen. Kijk wat er mogelijk goed aansluit bij jouw leerlingen.
Sociale media in het speciaal onderwijs
Elk idee biedt input voor een les van circa 20 minuten. Er staan soms ook tips voor een uitgebreidere variant. Het lesidee is een voorzet, uiteraard kun je alles naar eigen inzicht aanpassen. Kijk wat er mogelijk goed aansluit bij jouw leerlingen.
Interview
Inzicht krijgen in hoe de media het nieuws verzamelen. De leerlingen leren informatie verwerven uit gesproken taal. Ze leren ook die informatie mondeling of schriftelijk, gestructureerd weer te geven.
Stel de volgende vragen:
Elk idee biedt input voor een les van circa 20 minuten. Er staan soms ook tips voor een uitgebreidere variant. Het lesidee is een voorzet, uiteraard kun je alles naar eigen inzicht aanpassen.
Grappig of pesten?
Leerlingen laten inzien dat iets wat de een grappig vindt, kwetsend voor de ander kan zijn.
Stel de volgende vraag:
Kinderkaraoke
Taalgevoel bij kinderen ontwikkelen door middel van songteksten.
Stel de volgende vragen:
Met dank aan de Verhalenfabriek
Welke talenten heb jij?
Leerlingen laten inzien welke beroepen en talenten nodig zijn voor het maken van een computerspel. En ze laten nadenken over hun eigen talenten en toekomstige beroep.
Stel de volgende vragen:
Digitale speurtocht
Kinderen handigheid bijbrengen in het surfen op het web en tegelijkertijd hun taalontwikkeling stimuleren.
Stel na afloop de volgende vragen:
Laten zien dat internet een openbaar netwerk is, hoe groot het is en hoe snel het werkt.
Stel de volgende vragen:
Wijs appen
Leerlingen bewustmaken van wat wel en wat niet leuk is om met WhatsApp te doen en daar afspraken over maken.
Stel na afloop de volgende vragen:
Skypen
Kinderen laten zien hoe je met andere mensen contact kunt maken.
Stel de volgende vragen:
Handige trucjes leren om te vinden wat je zoekt met behulp van Google.
Stel na afloop de volgende vragen:
Ga naar www.schooltv.nl. Typ het onderwerp, bijvoorbeeld ‘Tweede Wereldoorlog’, in de zoekbalk.
Kies uit de resultaten het filmpje: ‘Het Klokhuis, Tweede Wereldoorlog’.
Kopieer de URL (https://www.schooltv.nl/video/het-klokhuis-tweedewereldoorlog/#q=tweede%20wereldoorlog) van het filmpje.
Ga nu naar www.qrstuff.com en plak de URL van stap 3 in de balk.
De QR-code verschijnt bij ‘QR code preview’. Klik op ‘download QR code’.
Print de code en hang hem op in de klas.
Installeer de app i-nigma op de tablets van de leerlingen. Download deze app gratis vanuit de Apple App Store of Google Play Store.
Laat de leerlingen de QR-code met deze app scannen en klikken op ‘go online’.
Fotografie
Leerlingen laten ontdekken wat er voor nodig is om een goede foto te maken.
Waar moet je aan denken als je een foto maakt?
Stel na afloop de volgende vraag:
Online ‘lunchen’
Kinderen laten zien hoe klein de wereld kan zijn via sociale media.
Wat weten we over eten in andere landen?
Stel na afloop de volgende vragen:
Online leefwereld
De docent bewustmaken van de digitale wereld van zijn/haar leerlingen.
Stel na afloop de volgende vragen:
Internet
Bevorderen van het contact tussen volwassenen en jongeren met betrekking tot internet door alles wat met internet te maken heeft bespreekbaar te maken.
Wat is internet en wat kun je er allemaal mee?
Stel na afloop de volgende vragen:
Facebook-faker
Het creëren van bewustzijn bij leerlingen dat niet iedereen op Facebook is wie hij/zij zegt te zijn. En ze manieren leren om daar achter te komen.
Stel na afloop de volgende vragen: