Nawoord: daarom dit boek!
Waarom een boek over sociale media in het (voortgezet) speciaal onderwijs? Waarom is het zo belangrijk om deze leerlingen digitaal vaardig te maken?
Ten eerste: goede informatie is nodig omdat er over deze onderwerpen vooral voor reguliere scholen wordt geschreven. Leerkrachten in het speciaal onderwijs moeten vaak zelf uitzoeken hoe ze die informatie in de klas kunnen toepassen. Terwijl juist deze kwetsbare kinderen makkelijk online te raken zijn en extra behoefte hebben aan goede begeleiding.
Ten tweede: docenten in deze sector zitten niet stil! Met een enorme passie en vindingrijkheid laten ze hun leerlingen kennismaken met de digitale wereld. Deze ‘best practices’ zijn zo inspirerend, dat ze een groter podium verdienen.
Hoe werkt dit boek? Elk hoofdstuk brengt het verhaal van een of twee leraren, die hun ervaringen en praktische tips delen. Hoe benutten zij digitale media in de klas? Bij elk portret staat een lesidee in de ‘kantlijn’. Het zijn suggesties voor lessen van circa twintig minuten, lessen die je helemaal naar je hand kunt zetten.
Maar we beginnen met een aantal pedagogische tips. Hoe ga je met leerlingen in gesprek over digitale media? We bieden vijftien concrete vragen en schetsen het perspectief van de leerlingen.
De leerlingen vormden onze grootste inspiratiebron voor het maken van deze publicatie. Zoals Annefleur, die graag een YouTube-kanaal wil opzetten om andere blinde en slechtziende jongeren uit te leggen hoe je Facebook kunt gebruiken. Ze aarzelt, omdat het veel tijd kost en ze weet nog niet hoe ze het met school moet combineren. Of Bart, ZML-leerling, die droomt van een muziek-app, waarmee je met anderen samen muziek kunt maken en mixen.
Hoe helpen we hen hun dromen waar te maken? Hoe kan internet daarbij een rol spelen? Laat u inspireren door deze leerkrachten en hun leerlingen, die we gezamenlijk in dit boek in het zonnetje zetten.
Veel leesplezier!
Toine Maes
bestuurder Kennisnet
Remco Pijpers,
Kennisnet, strategisch adviseur